BLOG RAPTOR ROMANIA

4×4 Mechanics – U-Pol Raptor Teszt

16 / 10 / 2024

A Raptor egy ellenálló és színezhető védőbevonat. Úgy fejlesztették ki, hogy ellenálljon a legtöbb időjárási körülménynek, UV-álló, és évek elteltével sem fakul ki a napon. 

A Raptor ezenkívül vízálló is. Amikor alkalmazzák, vízhatlan membránt képez, megakadályozva a nedvesség bejutását, és csökkentve a korrózió kockázatát. Ideális olyan felületekhez, amelyek víz alá merülnek, beleértve a sós vizet is. 

Az U-Pol egy angol vállalat, amely autójavítási termékekre specializálódott, mint például tömítők, bevonatok, aeroszolok, ragasztók és festékhez kapcsolódó termékek. 

Leteszteltük neked a Raptort 

Könnyen alkalmazható, bármilyen színre színezhető és karcálló, az U-Pol Raptor egyre népszerűbb. Egyre több 4×4 tulajdonos használja ezt a szuper-erős és tartós, 2 komponensű uretán bevonatot. Azonban, hogy elkerüljük a csalódást, fontos betartani az alapvető szabályokat és ajánlásokat.

Amikor a karosszériáról van szó, az előkészítés ugyanolyan fontos, mint a felvitt termék. 

E cikk céljából egy Raptor szakértő jött el, hogy bemutatót tartson nekünk. Megragadtuk az alkalmat, hogy teszteljük, hogyan működik a termék különböző bevonatokon, mint például műanyag, szénszál, acél vagy fa. 

Lépésről lépésre megmutatjuk, hogyan kell felvinni a Raptor bevonatot. 

Egy Toyota HZJ 75-öt használtunk a Raptor bevonat tesztelésére. 

Ez a bemutató számos más alkalmazásra is érvényes. 

ESZKÖZÖK 

A Raptor bevonat felviteléhez a 4×4-es jármű különböző részeire a következőkre lesz szükséged: 

  • Kompresszor 
  • Fúvópisztoly 
  • P80 és P180 csiszolópapír/korongok 
  • Excenteres csiszoló 
  • Szögcsiszoló 
  • Zsírtalanító 
  • Aceton 
  • Foszfátozó alapozó 
  • Vastag maszkolópapír vagy műanyag fólia 
  • Maszkolószalag 
  • Fokozatos adagoló 
  • Személyi védőfelszerelés: maszk, védőszemüveg és overall 
  • Raptorhoz alkalmas festékszóró pisztoly (lásd a termékeket a cikk végén) 

NEHÉZSÉGI SZINT 

Hogy képet adjunk az oktatóanyagaink nehézségi szintjéről, 1-től 5-ig osztályozzuk őket. 

A Raptor bevonat felvitele a 4×4-es jármű különböző részeire 3-as szintű feladat. 

MŰHELY 

1 – A csiszolás a készülési munkálatok nagy részét jelenti. 

Szerencsére vannak gépek, amelyek megkönnyítik ezt a fáradságos feladatot! Az excenteres csiszoló tökéletes a sík felületekhez, míg a kis szögcsiszolók segítenek a nehezen elérhető sarkokban és résekben. Ennek ellenére bizonyos területeket továbbra is kézzel kell előkészíteni. 

 

2 – A csiszolás növeli a termék tapadását a karosszériához. 

Az U-Pol 80-tól 180-as szemcseméretet ajánl. A termék vastagsága elfedi a bizonyos hibákat, így kevésbé kell precíznek lenni a felület végső simításának minőségében. Ez ellentétben áll a hagyományos festési munkákkal, ahol a végső csiszolás 600-as finomságú szemcsepapírral történik. 

3 – A csiszolás befejezése után el kell fújni a port, majd acetonnal zsírtalanítani a felületet. 

4 – Háromunknak fél napig tartott a teljes előkészítés. 

Savazó alapozót (Acid8) vittünk fel aeroszolos formában minden csupasz fémfelületre. 

5 – Az ajtók és a motorháztető is ugyanazt a kezelést kapták. 

6 – A LineX-szel ellentétben, amely egy sokkal drágább közvetlen versenytárs, a Raptorot bárki felviheti a kertjében, aki rendelkezik kompresszorral. 

Mi egy 100 literes, 3 lóerős motort használó modellt alkalmaztunk. 

7 – Raptor szakértőnk, Olivier – készen a munkára! 

8 – A színezhető Raptor viszkózus folyadék. 

Minden palack 0,75 literes, és keverésre szolgáló edényként funkcionál. 

9 – 0,25 liternyi keményítőt adunk hozzá a palackon lévő szintjelölésig. 

10 – A színezhető változathoz adjunk hozzá 10%-ot egy olyan festékből, amely legalább 10% pigmentet tartalmaz szerves oldószer alapban (ne használjunk vízbázisú festéket). 

11 – Most alaposan rázza fel a tartalmát legalább 2 percig.

12 – A Raptorot egyszerű festékszóró pisztollyal kell felvinni. 

Különböző hatások eléréséhez ecsettel vagy hengerral is alkalmazható. Az ideális hőmérséklet 20 °C, a páratartalom pedig kevesebb mint 60%. 

13 – Tipp: Olivier azt javasolja, hogy lazán csavarja le a csövet, hogy elérje a palack alját, így elkerülheti a termék pazarlását. 

14 – Most itt az ideje, hogy egy kartonlapon teszteljük a fúvókát, hogy lássuk a permetezési zónát és a textúrát. 

A piszkos fúvóka befolyásolja a permetezést. Mindig viseljen védőmaszkot! 

15 – A terméket 2,75 és 4 bar közötti nyomáson kell felvinni. 

Olivier a távolságra vonatkozóan körülbelül 10 cm-t javasol bar nyomáson. Tehát, ha a kompresszorunk 4 bar-ra van állítva, akkor 40 cm távolságból permetezünk. 

16 – A permetezés felfelé és lefelé egyaránt működik. 

A legjobb, ha keresztbe mozgatjuk a pisztolyt a felület teljes lefedése érdekében. 

17 – A permetezés lehetővé teszi, hogy a termék behatoljon a nehezen elérhető, szabálytalan formákba. 

 

18 – A Raptor bevonat egy órán belül tapintásra száraz lesz. 

A teljes száradási idő öt-hét napig tart. Legalább egy órát kell várni a két réteg között.

19 – A tetőt is Raptorral vonjuk be. 

A fehér szín miatt több réteg felvitele szükséges, hogy teljesen elfedje az eredeti fekete színű szénszálas tetőpanelt. 

20 – A Toyota HZJ 75 belső terének, az ajtóknak és a tetőnek a bevonásához négy Raptor U-Pol készletre volt szükség, vagyis összesen tizenhat liter termékre. 

Az U-Pol azt javasolja, hogy 1 készlet elegendő 12 m²-es plató bevonásához standard fekete színben. Ha fehér árnyalatban dolgozik, akkor több készletre lesz szükség. 

Textúra 

A simább felület eléréséhez akár 20%-nyi hígítót is hozzáadhat, ami csökkenti a durvább textúrájú végeredményt. 

Ez végső soron az ízlés kérdése, hogy milyen megjelenést szeretne elérni. 

A textúrát a permetezési nyomás és a felviteli távolság is befolyásolja.

Érdemes megjegyezni, hogy a fekete Raptor kiváló megjelenést biztosít, mivel a fedése jobb. 
Valójában megpróbáltuk a színezhető Raptorot feketére tintázni, és ugyanolyan eredményt kaptunk, mint az eredeti fekete Raptor esetében. 

Hibák 

A termék ritkán repedezik meg anélkül, hogy a gyártó magyarázatot tudna adni. 

Ha ez mégis megtörténik, csak várni kell huszonnégy órát, amíg a termék megszárad, majd csiszolni kell a területet, és újra fel kell vinni egy réteg terméket, hogy eltüntessük a hibát. 

Ebben a példában nem készítettük el megfelelően a részt, és elfelejtettük felvinni az Acid8 alapozót. 

Egy ütődés következtében a festék lepattant, és felfedte az alatta lévő rozsdát. Mint sok más termék esetében, rendkívül fontos, hogy a rozsdát megfelelően kezeljük a felvitel előtt. Mint mindig, a rozsdának a puszta eltakarása ritkán működik! 

Kis javításokhoz vagy kisebb területekhez a Raptor 1 literes készletekben is elérhető. 

 

Különböző felületek 

Fa 

A fát durva szemcséjű csiszolópapírral csiszolva, és a port eltávolítva fújja le, törölje át a fát egy enyhén nedves ruhával vagy acetonnal a megmaradt por eltávolításához. 

Várjon, amíg a fa megszárad, mielőtt felviszi a Raptor bevonatot. A Raptor bevonat nagyon jól tapad a fához, és nagyszerű megjelenést biztosít. Ha a 4×4-es járművében fa elemek vannak, el tudja képzelni, milyen professzionális lenne az eredmény egy teljes belső átalakítás során. 

Kemény műanyag

Az eredmények változóak lehetnek műanyag felületeken. 

A műanyag típusától függően először érdemes tesztelni. Például egy snorkelen a formaleválasztó viaszt egy lánggal el lehet távolítani. Durva szemcséjű csiszolópapírral csiszolja le, majd vigyen fel egy réteg Grip4-et. Ez az U-Pol termék kifejezetten a tapadás növelésére készült nehezen kezelhető felületeken. 

 

A Raptor közvetlenül felvihető szénszálra és gyantára, amennyiben a szálak nincsenek kitéve. 
Ha a szálak láthatóak, akkor alapozót kell felvinni a sérült részekre. A csiszolás, portalanítás és zsírtalanítás után vigyen fel Grip4-et, hogy a Raptor jól tapadjon a gyantához. 

Puha műanyag 

Ajtópanel esetén a trükk az, hogy a felület valóban tiszta legyen, majd durva szemcséjű csiszolópapírral csiszoljuk le, fújjuk le a port, zsírtalanítsuk, és vigyünk fel egy vékony réteg Grip4 tapadást segítő promotert.
A Raptor bevonat jól működik, amennyiben a műanyag nem túl lágy. 

Hosszú távú vélemény? 

Paola és Philippe már nyolc hónapja úton vannak (nézd meg a Facebookjukat: „Homme Femme par essence”): 

„A Raptor bevonat valószínűleg kicsit több port vonz, mint egy hagyományos sima festék, de ez nem probléma. Egy alapos mosás után a szín visszatér, és úgy néz ki, mint az új. A valódi előny az, hogy karcálló. 

Volt néhány terület, ahol a bevonat levált, de ez a mi rossz előkészítésünk miatt volt – például a szélvédő alatti 10×2 cm-es folt. Mint egy normál festés esetén, itt is kaptunk egy ütődést egy kő miatt, ami a fényszóró mellett repült el, de azóta nem nőtt. A Raptor bevonat mindenképpen felkelti az emberek figyelmét, akikkel az utazásaink során találkozunk. Mindig nagyszerű beszélgetésindító!” 

Raptor bevonat – Végső vélemény 

Előnyök: 

  • Könnyen alkalmazható, még otthon is 
  • Tolerálja az előkészítési hibákat 
  • Gazdaságos (a hagyományos fényezéshez képest) 
  • Magas karcállóság 
  • Választható felület (textúrák és színek…) 

Hátrányok: 

  • Megjelenés (a vakolt hatás nem mindenkinek tetszik) 
  • Poros megjelenésű lehet 
  • Törékeny, ha nem megfelelően alkalmazzák (kemény réteg, amely reped) 
  • Nehezen eltávolítható (hőfúvó szükséges) 
  • A rozsdát kezelni kell az alkalmazás előtt. 

 

 

 

 

Inapoi la toate